14.05.2014QSL s.r.o.

Od poloviny prosince tohoto roku musejí výrobci i prodejci označovat potraviny podle nových předpisů EU. A platí to i přesto, že odpovídající legislativní úprava pro Českou republiku se v těchto dnech teprve projednává na půdě Poslanecké sněmovny. Nové evropské principy označování potravinářských výrobků jsou totiž známy již od roku 2011. Jste připraveni, nebo vám něco uteklo? Pojďte si projít přehled hlavních změn a zjistěte, jak na tom jste. Na doladění případných nedostatků máte nejvyšší čas!

Zákazník má právo vědět, co kupuje a jaký dopad může mít konzumace výrobku na jeho zdraví

V centru nového pojetí pravidel pro označování potravin stojí zákazník, jeho právo na informace a právo na ochranu vlastního zdraví. Právě do těchto dvou okruhů by se dala shrnout podstata legislativních změn. Nejde jen o to, že určité informace musejí být uvedeny na obalu. Musejí tam navíc být uvedeny tak, aby si je zákazník mohl bez problémů najít a přečíst. Nově je proto stanovena minimální velikost písma, kontrast písma proti pozadí či lokalizace některých údajů na obalu. U některých druhů mas bude povinné označovat zemi původu, ve stejném duchu se uvažuje v budoucnu i o dalších výrobcích - například mléku a mléčných produktech.

Pokud jde o zdraví spotřebitele, na obalech potravinářských výrobků musejí být od prosince 2014 povinně zvýrazněny alergeny obsažené v produktu a také informace o výživových hodnotách. Zákazník se tak bude moci vyhnout nákupu produktu, který by u něj mohl vyvolat alergickou reakci. A bude také lépe informován o tom, jaký přínos či jaké riziko představuje daná potravina pro jeho zdraví - zejména s ohledem na tzv. civilizační choroby, jako jsou obezita, onemocnění kardiovaskulárního systému apod.

Výrobci a prodejci potravin musejí přeznačení potravin dobře naplánovat

Povinnost označit potraviny podle nových předpisů se pochopitelně týká hlavně výrobců. V případě privátních značek však musejí tento úkol řešit také prodejci, které navíc čeká ještě povinnost správného označení nebalených potravin. Jak přesně ovšem bude označování nebalených výrobků vypadat, se ještě neví, příslušná legislativní úprava se právě projednává.

Do košíku nebo do koše?

Nakonec se nabízí otázka, zda zákazník, v jehož jménu se tyto velké změny provádějí, o to všechno vůbec stojí. Copak většina nakupujících nehází zboží bezmyšlenkovitě do košíku a snad jen tu a tam někdo v rychlosti přelétne etiketu zrakem? Možná to tak vypadá, ale výzkumy ukazují, že právě informace na obalu jsou pátým nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím nákupní chování zákazníků. Jedno z pojetí kvality, která se i u nás v současné době dostává v souvislosti s potravinami na přední místo, dokonce identifikuje kvalitu výrobku s kvalitou informací na obale. Spotřebitel má koneckonců právo koupit si méně kvalitní výrobek, pokud chce například ušetřit. Stejně tak má právo si připlatit za produkt s lepšími vlastnostmi. V každém případě ale k tomu, aby se vůbec mohl rozhodnout, potřebuje mít na obale všechny důležité informace. A čím lepší informace, tím větší šance, že si každý zákazník dá do košíku přesně to zboží, které mu bude vyhovovat. A tím menší riziko, že po domácím rozčarování nad skutečnou povahou nakoupených potravin poputují nevyhovující artikly do koše.

Chcete víc informací ohledně obalového designu? V QSL vám rádi pomůžeme! Napište nám na mail info@qualitysl.cz nebo navštivte stránku Obaly a značení výrobků na webu QSL.