29.10.2015QSL s.r.o.

Na českém trhu již neexistuje řetězec, který by ve svém sortimentu nenabízel zboží pod vlastní značkou. Čím je to způsobeno? U většiny českých zákazníků je stále nejdůležitějším kritériem při nákupu cena. Pokud porovnáme běžné ceny brandových a privátních značek, cenový rozdíl se může pohybovat až kolem 10 korun. Přitom důvodem již zdaleka nemusí být použití méně kvalitních surovin nebo ošizení o základní složku výrobku. Významnou roli totiž hrají u privátních značek i obaly a ušetření nákladů na propagaci a marketing.

Největší důvěru mají k privátním značkám Švýcaři a Španělé. Z jejich celkového nákupního koše zaujímají přes 50 %. V České republice podíl loni překročil 30 %, přičemž nejžádanější komodity jsou jednoznačně mléčné výrobky – mléko, tvarohy a pomazánky. Čtyři z deseti výrobků v nákupním koši patří značce obchodních řetězců v Německu, Rakousku či Velké Británii.

Propagace vlastních privátních značek není výhodou pouze pro obchodní řetězce. Velkou příležitost to přináší i samotným výrobcům, kteří mají možnost se snadněji dostat na zahraniční trh, což by se jim vlastní propagací podařilo pomaleji především z finančních důvodů. Výrobou privátních značek mají výrobci zajištěný dlouhodobý odběr a kapacitu - jejich výroba je plně využitá. Výhoda značek z pohledu obchodníka je zřejmá. Obchod je nejblíže zákazníkovi, má nejvíc údajů o chování zákazníka, a proto může velmi rychle rozhodovat o vzhledu, kvalitě, označování a celkovém designu výrobku.

Kvalitu privátních výrobků si řetězci většinou velice dobře hlídají. Je to totiž především jejich chlouba a značka na obale. Monitoring kvality provádějí formou laboratorních testů, hodnocením mezi zákazníky nebo jednoduše porovnáním kvality mezi privátními značkami navzájem. Velký důraz je kladen na design obalů, což vede k jejich časté změně, modernizaci a neustálé aktualizaci. Současným trendem je snaha podobat se zavedeným značkám, ale s originálním rázem a srovnatelnou kvalitou za nižší cenu. V některých případech se může stát, že obchodní řetězec podcení kontrolu kvality. Použije levnější surovinu ve snaze nabídnout co nejlepší cenu zákazníkovi. Může také dojít k porušení předpisů nebo nedodržení údajů na obalu (falšování výrobků). Nicméně toto se zdaleka neděje pouze u privátních značek, ale s problematikou „falšování“ se setkáváme u řady jiných značkových výrobků. V České republice se podle statistik státních orgánů nejčastěji setkáváme s falšováním vína, medu a dalších komodit.

Zboží prodávané s logem obchodního řetězce se stává bohatou příležitostí pro výrobce, obchodníky, dodavatele, ale i zákazníky. Je zřejmé, že poctivě a správně označené privátní značky budou mít i nadále své místo v nákupním koši u nemálo zákazníků.

Zdroj: Marketing & Media, QSL

Pro více informací kontaktujte naše specialisty v oboru designu, značení a kvality potravin: