Upravit stránku

Obal. Je to to první, co zákazník v obchodě vidí, a dost často také to, podle čeho se při nákupu rozhoduje. Co na něj patří a co ne? Především by měl obsahovat pravdivé informace podle platné legislativy. Ač je patrné, že jde většina obchodních řetězců i výrobců tím správným směrem, i zde někdy dojde k pochybení. Vysvětlení je nasnadě. Zvítězí marketing a snaha přilákat pozornost a zaujmout.

Ukažme si to na příkladu označování potravin bez lepku. V marketech občas najdete čokoládu nebo tvaroh bez lepku. Jenže zrovna tyto výrobky lepek v žádném případě obsahovat nemohou. Jsou přirozeně bezlepkové, proto jsou marketingové pokusy o zdůraznění bezlepkového složení naprosto zbytečné. Stejně tak je problematické označování přívlastky jako přírodní či zaručeně čerstvé. Výrobci se snaží líbivým balením s tímto označením bojovat s konkurencí, ale tato pojmenování mnohdy nejsou zcela správná a mohou narážet na legislativu. Vezměte si například čerstvé pečivo, které je ve skutečnosti dopečené ze zmrazeného polotovaru.

Jako poradenská společnost, která se zabývá bezpečností, kvalitou a legalitou potravin, se snažíme obchodním řetězcům pomoci dosáhnout transparentnosti a přesnosti informací na produktech, což pomáhá zákazníkům činit při výběru zboží informovanou volbu. Tato spolupráce je klíčovým krokem k tomu, aby byly potraviny nejen hezčí a lákavější, ale také bezpečnější a pro spotřebitele pravdivě označené.

Na co ještě si dát jakožto prodejce při výběru zboží do regálů pozor? Místo, kde se stále a často chybuje, je porušování čl. 7 nařízení (EU) 1169/2011 týkajícího se zavádějících informací. Problematické je například označování již zmíněného lepku, dále alergenů a jejich stop i korektní uvádění země původu a primární složky.

V tomto případě se tak vždy vyplatí být raději připraven než překvapen. Chybné označení výrobku s sebou totiž nese následky. Obchodníci musejí zboží stáhnout z nabídky, přeznačit a vytvořit novou etiketu. Nemluvě o riziku pokuty a možné medializaci špatně označeného výrobku, která může mít vliv na reputaci značky i obchodního řetězce.

Iveta Baudyšová, jednatelka, QSL

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti jsou však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko, je zapnete. Zobrazit podrobnosti