Novinky o aktuálním dění z oblasti legislativy přímo ZDE
Hledaný výraz musí mít více jak 2 znaky.
Novinky o aktuálním dění z oblasti legislativy přímo ZDE
Šest velkých světových výrobců potravin jako Coca-Cola, Nestlé či Mars se dohodlo, že bude své výrobky na přední straně označovat ,,semaforem‘‘. Údaje o cukru, soli a tucích v tabulce na přední straně obalu znázorní zelená, oranžová a červená barva podle toho, jak zatěžují organismus.
,,Ambicí společnosti Mars je mít schéma založené na barevném rozlišení, aktuálně využívaném ve Velké Británii, které bude uplatnitelné napříč evropskými zeměmi včetně České republiky,‘‘ potvrdili zástupci firmy. Na první pohled nevýhodný krok pro firmy má svoji logiku. Naznačit vstřícný krok v éře boje proti tloustnutí dětí, a předejít tak případným zákazům či omezením při výrobě potravin. Skeptici upozorňují, že záležet bude na velikosti porce. ,,Červená‘‘ čokoládová tyčinka se po rozdělení do dvou menších obalů může stát ,,zelenou‘‘. V Británii jsou barvy přidělovány podle zákonem daných hodnot cukru, tuku a soli na sto gramů či mililitrů potraviny či nápoje.
Podle Hany Málkové, jednatelky společnosti STOB zaměřené na boj proti obezitě, je klíčové, zda budou kritéria pro barvy semaforů určovat firmy, nebo odborníci. ,,Firmy si je mohou uzpůsobit obrazu svému,‘‘ míní. ,,Vím, že tato problematika se už řešila dříve a tyto firmy semaforky používat nechtěly, protože mnoho jejich výrobků by mělo červený semaforek a snižovalo by to prodej těchto výrobků,‘‘ dodává s tím, že sama je zvědavá, jaký bude výsledek. ,,Používání barevných semaforků je určitě dobrá myšlenka. Toto označení je výhodné pro lidi, kteří nechtějí studovat podrobnější nutriční hodnoty potravin, které musejí být na potravině uvedeny, nebo se v hodnotách vůbec neorientují a nevědí, jaká čísla sledovat a jakým hodnotám se přibližovat,‘‘ uvedla Málková.
Zdánlivě vstřícná dohoda nadnárodních koncernů přesto rozpoutala diskusi. ,,Obří výrobci junk foodu (nezdravé snacky či rychlé občerstvení, pozn. red.) jsou obviňováni z pokusu zmást rodiny novými etiketami, které udělají jejich výrobky zdravější,‘‘ napsal například britský deník Daily Mail vyzbrojený mimo jiné názorem spotřebitelské organizace Which?. Kritiku společnosti schytaly jak od spotřebitelských organizací, tak od některých výživových odborníků. Nadnárodní firmy totiž preferují, aby se barvy, které citlivého zákazníka nalákají či odradí od koupě, odvíjely raději od velikosti porce stanovené pro ten který druh jídla, a nikoli podle dosud užívaných referenčních hodnot na 100 gramů. Tento přístup je ovšem problematický. Pokud by barvy v nutriční tabulce závisely nejen na složení, ale i na velikosti porce, nebude na první pohled jasné, jestli je lepší si koupit malý banánek v čokoládě, nebo větší miňonky. ,,Ze zkušeností z ambulance a seminářů vím, že je rozhodně výhodnější informace shodná pro všechny výrobky, a to na 100 gramů. Údaje vztažené na porci jsou spíše zavádějící, zejména pokud je porce odlišná od velikosti balení,‘‘ potvrzuje Tamara Starnovská, vrchní nutriční terapeutka Thomayerovy nemocnice a členka Fóra zdravé výživy. Zásadní podle ní bude informační kampaň pro zákazníky, která by jim vysvětlila, co značení říká a v jakém kontextu je potřeba to chápat.
Cesta barevných ,,semaforů‘‘ na obal bude nicméně ještě dlouhá. Teprve až se rozšíří z Británie po celé Evropě, tak vyjde najevo, zda opravdu zákazníkům pomohou ke zdravějšímu stravování.
Zdroj: IDNES.CZ